Deeltjesteller

Wat zijn de APK keurvoorwaarden?

  • Bij personenauto’s vanaf datum eerste toelating 1 jan. 2017 dient een werkend roetfilter aanwezig te zijn. Hierbij mag men het roetfilter niet laten verwijderen. Ook niet bij een defect DPF of andere roetfilter problemen.
  • Bij overige voertuigen vanaf datum eerste toelating 1 jan. 2012 (bedrijfsauto’s) dient een werkend roetfilter aanwezig te zijn. Hierbij mag men het roetfilter niet laten verwijderen. Ook niet bij een defect DPF of andere roetfilter problemen.
  • Vanaf 1 januari 2023 wordt bij alle voertuigen met een af fabriek roetfilter gecontroleerd op de werking hiervan middels een deeltjesteller bij de APK. Verwijderde of defecte roetfilters kunnen hierdoor dus gesignaleerd worden.

Wanneer mag je verwijderen?

  • Bij personenauto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2017 mag u het af fabriek roetfilter laten verwijderen.
  • Bij overige voertuigen met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2012 mag u het af fabriek roetfilter laten verwijderen.
  • Verwijderen van het af fabriek roetfilter moet altijd geregistreerd worden bij de RDW middels een online doormelding. Dit geldt ook als het roetfilter op een eerder moment al verwijderd is. Kosten van een online doormelding bedragen EUR 64,95 Link RDW
  • Verwijderen van het roetfilter kan gevolgen hebben voor de emissieklasse van het voertuig en het al dan niet toegang hebben tot milieuzones.

Dieselvoertuigen

Sinds 2019 hebben eigenaren van bepaalde dieselvoertuigen te maken met nieuwe milieumaatregelen in Nederland. Het doel van deze maatregelen is om de aanschaf en het gebruik van vervuilende dieselvoertuigen te ontmoedigen zodat minder schadelijke stoffen in de lucht komen. De regels die hieruit zijn voortgevloeid zijn gebaseerd op de (milieu)gegevens van het voertuig die in het kentekenregister staan. In dit dossier leest u wat onze rol is, hoe u uw voertuiggegevens kunt inzien en wat de laatste ontwikkelingen zijn rondom dieselvoertuigen.

Apk controleert dieselauto’s vanaf 1 januari 2023 op roetfilter

Geen apk-goedkeuring bij ontbreken verplicht roetfilter

15 december 2022 Per 1 januari 2023 wordt bij apk-keuringen van dieselauto’s met een verplicht roetfilter gecontroleerd of dit roetfilter daadwerkelijk aanwezig is. Het lijkt een gekkigheidje, toch komt het regelmatig voor dat zo’n filter is verdwenen. En dat mag dus niet: je auto wordt afgekeurd en je kunt een flinke boete krijgen. Eerder werd er bij auto’s die met roetfilter zijn geleverd alleen – letterlijk – gekeken of het roetfilter nog aanwezig was. Iets dat is niet altijd even gemakkelijk is. Reed je zonder roetfilter rond, al dan niet onwetend omdat je een filterloze occasion had gekocht, dan werd dat vaak niet geconstateerd. Maar na 1 januari 2023 wordt er gemeten. Dan is er geen ontkomen meer aan en wordt de dieselauto afgekeurd totdat het filter is hersteld. Auto’s (ook bijvoorbeeld campers) die nooit met roetfilter zijn geleverd, worden hier vanzelfsprekend niet op gekeurd.

Verplicht sinds 2011
Dieselauto’s zijn niet voor niks voorzien van zo’n roet- of partikelfilter. Dit is in 2011 verplicht gesteld om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Auto’s van vóór 2011 kunnen ook al een roetfilter hebben, maar voor deze modellen is het niet verplicht. Al is een roetfilter altijd wenselijk in de strijd tegen milieuvervuiling. Roetfilters zijn volgens TNO-onderzoek namelijk zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet door dieselpersonenwagens met 95 tot 99 procent.

Chip-tuning
De ANWB vermoedt dat zo’n 10 procent van de roetfilters is verwijderd. Dat kan te maken hebben met chip-tuning om meer pk’s te krijgen. Maar ook om onderhoudskosten uit te sparen. Een filter moet worden gereinigd wanneer de werking afneemt, een klusje van gemiddeld zo’n € 500. Daarnaast kan het filter ergens tijdens de levensduur defect raken. Dit probleem is meestal te herkennen doordat de motor slecht loopt en er een controlelampje oplicht. Eventuele vervanging (vaak pas rond 300.000 km of vanwege het ontbreken ervan) is echt prijzig. Dan kan wel € 1500 kosten.

Geen roetfilter, hogere wegenbelasting
Dieselauto’s zonder roetfilter betalen een hoger MRB-tarief vanwege de hogere schadelijke uitstoot. Wil je je roetfilter (laten) verwijderen, bijvoorbeeld vanwege chip-tuning, dan zul je dit moeten melden bij RDW en ga je het hogere MRB-tarief betalen. Verwijderen kan echter alleen bij diesels die vóór 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet. Meer informatie vind je op de website van RDW. Overigens kan het zijn dat garages stoppen met het apk-keuren van diesels. De aanschaf van een deeltjesteller, een apparaat dat de kwaliteit van de uitlaatgassen kan meten, is namelijk behoorlijk prijzig.

Occasion? Opletten!
Ook een tweedehands auto moet aan de wettelijke eisen voldoen. Veel garagebedrijven beschikken vanwege de hoge kosten echter niet over de meetapparatuur en kunnen daarom niet met zekerheid zeggen of er een goed werkend filter onder de auto zit. Daarmee komt de aankoop van een dieselauto met name na 1 januari 2023 met een zeker risico.

Advies ANWB
Om boetes en hoge kosten bij een toekomstige APK te voorkomen, adviseert de ANWB haar leden die een dieselauto willen aanschaffen om expliciet te vragen naar het roetfilter en naar de staat en het onderhoud van dit onderdeel. Ook is het altijd verstandig om dergelijke informatie en toezeggingen van de verkoper schriftelijk vast te leggen. Heeft of geeft de verkoper geen informatie over het roetfilter, heroverweeg dan of je daar een auto wilt kopen.

Bron: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2022/december/apk-dieselautos